Dziennik konserwacji UDT to kluczowy dokument w zarządzaniu bezpieczeństwem oraz sprawnością urządzeń technicznych podlegających dozorowi technicznemu. Odgrywa on istotną rolę w dokumentacji działań konserwacyjnych, a także przestrzeganiu przepisów prawnych. Jest to niezbędny element w procesie utrzymania i eksploatacji urządzeń podlegających kontroli Urzędu Dozoru Technicznego (UDT).
Co to jest dziennik konserwacji UDT?
Dziennik konserwacji urządzeń transportu bliskiego to dokument, w którym zapisuje się wszelkie informacje dotyczące konserwacji, napraw i przeglądów technicznych danego urządzenia. Jest to swego rodzaju „historia życia” urządzenia, która zawiera szczegółowe dane na temat jego eksploatacji. W kontekście urządzeń podlegających UDT prowadzenie dziennika konserwacji wymagane jest stosownymi przepisami prawa.
Kto ma obowiązek prowadzić dziennik konserwacji urządzeń transportu bliskiego?
Taki obowiązek ma każdy użytkownik (osoba eksploatująca) urządzenia dźwignicowe podlegające UDT. Podstawą prawną są w tym przypadku:
- Ustawa o dozorze technicznym z dnia 21 grudnia 2000 r. ((Dz.U. 2000 nr 122 poz. 1321 z późn. zm.)) – nadrzędny akt prawny regulujący kwestie związane z dozorem technicznym w Polsce.
- Rozporządzenie Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 30 października 2018 r. w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie eksploatacji, napraw i modernizacji urządzeń transportu bliskiego (Dz.U. 2018 poz. 2176) – to rozporządzenie szczegółowo określa wymagania dotyczące prowadzenia dziennika konserwacji dla urządzeń transportu bliskiego.
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 2012 r. w sprawie rodzajów urządzeń technicznych podlegających dozorowi technicznemu (Dz.U. 2012 poz. 1468) – określa, które urządzenia podlegają obowiązkowi prowadzenia dziennika konserwacji.
Znaczenie i zastosowanie dziennika konserwacji UDT
Dziennik konserwacji Urzędu Dozoru Technicznego (UDT) to nie tylko formalny dokument, ale także kluczowe narzędzie w zarządzaniu bezpieczeństwem i sprawnością techniczną urządzeń. Jego znaczenie jest wielowymiarowe i obejmuje różne aspekty związane z eksploatacją urządzeń podlegających dozorowi technicznemu.
- Monitorowanie działań konserwacyjnych: Dziennik umożliwia szczegółowe śledzenie wszystkich wykonanych prac konserwacyjnych na danym urządzeniu. Dzięki temu łatwo jest prześledzić historię napraw i konserwacji, co jest niezwykle pomocne w planowaniu przyszłych działań i ocenie stanu technicznego urządzenia.
- Przestrzeganie norm bezpieczeństwa: Regularne wpisy w dzienniku konserwacji potwierdzają, że urządzenie jest utrzymywane w odpowiednim stanie technicznym, co bezpośrednio przekłada się na bezpieczeństwo jego użytkowania.
- Dokumentowanie zgodności z wymogami prawnymi: Prowadzenie dziennika konserwacji jest nie tylko dobrą praktyką, ale także obowiązkiem prawnym dla eksploatujących urządzenia podlegające dozorowi technicznemu. Dziennik stanowi dowód na to, że właściciel lub operator urządzenia wypełnia swoje obowiązki w zakresie jego utrzymania i konserwacji.
Dziennik konserwacji urządzenia transportu bliskiego – co musi się w nim znaleźć?
Dziennik konserwacji urządzenia transportu bliskiego (UTB) musi zawierać następujące elementy:
- Dane identyfikacyjne i parametry techniczne urządzenia. Obejmuje to informacje takie jak typ urządzenia, numer fabryczny, rok produkcji, udźwig i inne istotne parametry techniczne.
- Dane właściciela lub eksploatującego urządzenie.
- Lista uprawnionych operatorów i konserwatorów urządzenia.
- Zapisy dotyczące przeprowadzonych przeglądów i napraw. Każdy wpis powinien zawierać:
- Datę wykonania przeglądu lub naprawy
- Szczegółowy opis wykonanych czynności konserwacyjnych
- Informacje o wykrytych usterkach i sposobach ich usunięcia
- Potwierdzenie sprawności urządzenia po wykonanych pracach
- Dane osób dokonujących wpisów, wraz z ich kwalifikacjami. Wpisy mogą być dokonywane tylko przez osoby posiadające odpowiednie uprawnienia dla danego typu urządzenia.
- Informacje o częstotliwości przeglądów oraz ich zakresie, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Numerowane strony do wypełniania informacjami o naprawach i przeglądach (zwykle 20-32 strony w wersji 2-letniej lub 80 stron w wersji 5-letniej).
- Podstawa prawna prowadzenia dziennika, zazwyczaj umieszczona na początku lub końcu dokumentu.
Warto zaznaczyć, że dziennik konserwacji UTB powinien być prowadzony oddzielnie dla każdego urządzenia podlegającego dozorowi technicznemu. Jego format jest zazwyczaj standaryzowany (np. A5) i zawiera okładkę kartonową, często foliowaną dla lepszej trwałości
Jakie urządzenia objęte są wymogiem prowadzenia dziennika konserwacji?
Wymóg prowadzenia dziennika konserwacji obejmuje szereg urządzeń transportu bliskiego (UTB) podlegających dozorowi technicznemu. Do najważniejszych z nich należą:
- wózki jezdniowe podnośnikowe, w tym wózki widłowe;
- suwnice;
- żurawie, w tym żurawie stacjonarne;
- wciągniki i wciągarki (z wyjątkiem urządzeń z napędem ręcznym wszystkich mechanizmów);
- dźwigi i windy;
- podesty ruchome;
- układnice magazynowe;
- inne urządzenia dźwigowe o udźwigu powyżej 250 kg.
Obowiązek prowadzenia dziennika konserwacji dotyczy zarówno urządzeń objętych pełnym dozorem technicznym, jak i tych pod dozorem uproszczonym. Nawet dla urządzeń o udźwigu do 250 kg, które nie wymagają rejestracji w UDT, nadal istnieje obowiązek prowadzenia dziennika konserwacji.