int(969)
W ciągu kilku ostatnich lat obserwujemy intensywny rozwój branży budowlanej, nieruchomościowej, drogowej, czy przemysłowej. Postęp w tych sektorach gospodarczych nie byłby możliwy, gdyby nie coraz bardziej zaawansowane technologicznie dźwignice budowlane.
To właśnie dzięki żurawiom budowlanym prace mogą być przeprowadzane w o wiele dynamiczniejszym tempie i zgodnie z coraz bardziej restrykcyjnymi wymogami dotyczącymi bezpieczeństwa. Żurawie budowlane ułatwiają codzienne obowiązki pracownikom budowlanym, a także znacząco podnoszą komfort transportu i montażu materiałów budowlanych, konstrukcji i prefabrykatów na placach budów.
Żurawie wykorzystywane w budownictwie można kategoryzować na wiele sposobów. Najpowszechniejszym jest jednak podział uwzględniający konstrukcję dźwignic. Na jego podstawie wyróżniamy żurawie: samojezdne i HDS, wieżowe stacjonarne, gąsienicowe i szynowe.
Żurawie przenośne czyli tak zwane HDS-y to w pełni mobilne żurawie, które znajdują szerokie zastosowanie na placach budów, w sektorze usługowym, branży TSL oraz w przemyśle. Są to pojazdy ciężarowe wyposażone w sterowane hydraulicznie ramię umożliwiające sprawny załadunek i rozładunek towarów.
W budownictwie doskonale sprawdzają się one do transportu towarów oraz wyładunku materiałów budowlanych na paletach, przenoszenia materiałów budowlanych na wyższe kondygnacje, czy magazynowania towarów.
Żurawie samojezdne, stanowiące nieco inną grupę żurawi mobilnych. Są to dźwignice o znacznie dłuższym wysięgu i udźwigu zamontowane na specjalnie wzmocnionym podwoziu samojezdnym. Na ich wyposażeniu znajdziemy wciągarki i wychylne wysięgniki umiejscowione na obrotowym pomoście. Urządzenia te mogą pracować w trybie dźwigowym i transportowym, a ich maksymalny wysięg może dochodzić do nawet 150 m.
Żurawie samojezdne znajdują zastosowanie przy transportowaniu i podnoszeniu ciężkich i dużych ładunków w trakcie wznoszenia mniejszych obiektów budowlanych. Wykorzystuje się je również do wznoszenia dużych żurawi wieżowych.
Żurawie wieżowe to największe urządzenia wykorzystywane w budownictwie. Mogą mierzyć od 20 do nawet powyżej 220 metrów. Ich udźwig oscyluje w granicach od kilku do kilkudziesięciu ton. Żurawie wieżowe dzieli się na stacjonarne – kotwione w fundamentach do podłoża lub posadowione na podstawie krzyżowej, a także szynowe – montowane na torowisku
Żurawie wieżowe pozwalają na możliwie najefektywniejszą i wydajną pracę w trybie przerywanym na dużych placach budów. Poza trudnością związaną z ich transportem i montażem urządzenia te wykazują wiele zalet. Poza dużym zasięgiem wysięgnika oraz ogromną wysokością podnoszenia odpowiednio dobrane żurawie pozwalają pracę nawet w warunkach kolizyjnych i przy niesprzyjających warunkach pogodowych. Długotrwała praca żurawi wieżowych jest o wiele tańsza od pracy żurawi samojezdnych ze względu na ograniczenie kosztów eksploatacyjnych.
Doskonale sprawdzają się one w trudnym terenie, gdzie wykorzystanie ciężarowych pojazdów kołowych może okazać się niemożliwe lub zbyt trudne.
Żurawie wieżowe wykorzystywane są na każdym etapie realizacji inwestycji. Ze względu na swoją elastyczność, efektywność i parametry użytkowe, mogą wykonywać one niemal każde prace transportowe. Zwykle służą one do przeładunku, rozładunku i załadunku materiałów budowlanych na paletach, a także przenoszenia elementów konstrukcji, prefabrykatów i materiałów budowlanych na kolejne kondygnacje inwestycji, znacząco przyśpieszając i ułatwiając tempo pracy.