Na podstawie obowiązującej litery prawa, każde z urządzeń wykorzystywanych do transportu bliskiego wymaga rejestracji oraz badań UDT. By urządzenie mogło być legalnie eksploatowane, wymagane jest uzyskanie decyzji o jego dopuszczenie do pracy. Decyzje te wydają inspektorzy UDT właściwi dla danego regionu.
Po wprowadzeniu urządzenia transportu bliskiego do eksploatacji konieczne jest poddawanie go okresowym kontrolom inspektorów Urzędu Dozoru Technicznego, które weryfikują stan urządzenia, stan jego dokumentacji oraz zdolność do dalszej pracy.
W rozporządzeniu precyzowane są formy dozorowania technicznego, jego rodzaje, a także terminy i zakres badań technicznych dla urządzeń transportu bliskiego.
Dozór techniczny przeprowadzany jest w obecności przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą, dla której wybrane urządzenie będzie eksploatowane lub w obecności osoby upoważnionej przez przedsiębiorcę. Czynności inspektora UDT w ramach okresowych dozorów technicznych to m.in. przeprowadzanie prób technicznych przed uruchomieniem i w warunkach pracy urządzenia, a także badania wyposażenia, oznakowania oraz stanu urządzenia.
Po pozytywnym przeprowadzeniu cyklicznej kontroli inspektor UDT sporządza protokół z kontroli. Odbiór protokołu poświadczonego podpisem przedsiębiorcy lub osoby upoważnionej zaświadcza o możliwości eksploatacji urządzenia. Protokoły z kontroli UDT muszą być przechowywane w księdze rewizyjnej urządzenia.
Urządzeniami transportu bliskiego, które wymagają rejestracji, badań i przeglądów konserwacyjnych UDT są:
Podczas okresowego badania urządzenia podlegającego kontroli ze strony inspektora UDT powinien być obecny konserwator. Wymóg ten regulowany jest Rozporządzeniem Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 października 2003 r. (Dz. U. Nr 193, poz. 1890).
Należy również pamiętać, że zielona nalepka UDT nie wskazuje, iż urządzenie może być eksploatowane. Nalepka ta informuje jedynie o tym, że urządzenie transportu bliskiego jest pod dozorem technicznym. Zgodę na eksploatację urządzenia zapewnia wyłącznie pozytywna decyzja administracyjna.
Urządzenie transportu bliskiego z ważnym badaniem technicznym wydanym za granicą nie może być eksploatowane na terenie Polski. By UTB (urządzenie transportu bliskiego) mogło pracować w Polsce, wymagane jest uzyskanie decyzji właściwej jednostki organu UDT. Dozór techniczny może być realizowany w formie: dozoru technicznego pełnego, ograniczonego i uproszczonego.
By zagwarantować bezpieczną i sprawną kontrolę, przedsiębiorca powinien:
W zakresie obowiązków UDT znajduje się wyłącznie:
Małe ładowarki teleskopowe mają wiele możliwości, pozwalają na łączenie kilku funkcji. To urządzenia wielozadaniowe, które…
Wózki widłowe są nieodłącznym wyposażeniem każdego składu budowlanego, magazynu, hurtowni itp. Na rynku znaleźć można…
Podesty ruchome są jednym z podstawowych urządzeń wykorzystywanych przy pracach na wysokościach. Umożliwiają przygotowanie wygodnego…
Urząd Dozoru Technicznego (UDT) to specjalna instytucja państwowa, która zajmuje się bezpieczeństwem urządzeń transportu bliskiego…
Żurawie wieżowe to dźwignice zaliczane do największych maszyn transportowych, które wykorzystywane są w budownictwie. Urządzenia…
Suwnice to dźwignice pracujące w ruchu przerywanym. Urządzenie zbudowane jest z konstrukcji nośnej, mostu oraz…