Żurawie wieżowe należą do największych maszyn roboczych, jakie można zobaczyć na placach budowy. Dzięki nim można znacznie ułatwić i przyspieszyć prace. Z czego składa się żuraw wieżowy i w jaki sposób jest montowany w miejscu pracy? To wyjaśniamy w naszym artykule.
Trudno dziś wyobrazić sobie pracę bez żurawia wieżowego. Takie maszyny pozwalają wykonywać bardzo trudne zadania na dużych wysokościach, podnosząc i przenosząc elementy budowlane do montażu. Żuraw wieżowy to żuraw budowlany. Warto wiedzieć, że jego nowoczesna budowa powstała dopiero w 1949 roku, a jej pomysłodawcą był niemiecki wynalazca i przedsiębiorca Hans Liebherr. Dziś takie żurawie budowlane należą już do stałego pejzażu wielu placów budowy, szczególnie bloków mieszkalnych i wielkich obiektów handlowych.
Konstrukcja żurawi jest złożona. Najważniejsze parametry techniczne takiego dźwigu to:
Żurawie wieżowe można podzielić ze względu na:
Ze względu na swoje ogromne rozmiary żuraw wieżowy jest zawsze dostarczany na miejsce pracy w częściach, gdzie następnie jest montowany. Cały proces przebiega szybko, jeśli wykonują go doświadczeni montażyści. Najważniejsze elementy takiego żurawia budowlanego to:
Wszystkie elementy montowane są po kolei. Najpierw pojawia się zatem podstawa. Kolejny etap to montaż wysięgnika i kabiny operatora. Dołącza się także przeciwwagę. Wszystko to nakłada się na podstawę żurawia. Kolejny krok to podnoszenie urządzenia. Pomiędzy dolnym a górnym elementem żurawia wieżowego znajduje się specjalna klatka. Dzięki niej można dodawać kolejne elementy konstrukcji, podnosząc górną część na żądaną wysokość. W ten sposób osiąga się określoną i potrzebna do danych prac wysokość podnoszenia dźwigu. Używanie żurawi składa się zatem z trzech etapów: montaż, praca urządzenia i jego demontaż.
Żurawie to bardzo duże urządzenia, a ich obsługa wymaga olbrzymiej precyzji, wprawy i doświadczenia. Praca operatora żurawia wieżowego jest zatem bardzo odpowiedzialna. Nie każdy może obsługiwać takie urządzenia. Trzeba ukończyć kurs na żurawie wieżowe. Składa się on z części teoretycznej i części praktycznej. Zanim kursanci rozpoczną kurs praktyczny, muszą poznać nie tylko budowę żurawi wieżowych, ale i obowiązki operatora, przepisy BHP, przepisy dozoru technicznego, poznają pytania i odpowiedzi egzaminacyjne. Kurs kończy się bowiem egzaminem przed komisją Urzędu Dozoru Technicznego. UDT wydaje zaświadczenie, które uprawnia do obsługi żurawi.
Żurawie wieżowe są tak popularne na placach budowy, ponieważ mają wiele zalet. Takie urządzenia pozwalają na duże oszczędności czasu (przyspieszenie prac), a także na redukcję kosztów, ponieważ dźwig obsługuje tylko jedna osoba (operator). Takie dźwigi sprawdzają się przy bardzo dużych obciążeniach, a do tego pracują precyzyjnie, dostarczając ładunek z dużą dokładnością do miejsca przeznaczenia bez względu na wysokość. Żuraw dobrze sprawdza się w trudnym terenie, jakim jest plac budowy. W wielu przypadkach trudno sobie wyobrazić przeprowadzanie prac budowlanych bez żurawi wieżowych.
Bez wątpienia żurawie wieżowe to bardzo funkcjonalne urządzenia. Nie obniża tej funkcjonalności nawet konieczność montowania dźwigu na placu budowy, a potem konieczność jego rozmontowania. Jego konstrukcja została tak pomyślana, że wszystkie te czynności przeprowadza się szybko, jeśli ekipa ma oczywiście odpowiednie doświadczenie.
Małe ładowarki teleskopowe mają wiele możliwości, pozwalają na łączenie kilku funkcji. To urządzenia wielozadaniowe, które…
Wózki widłowe są nieodłącznym wyposażeniem każdego składu budowlanego, magazynu, hurtowni itp. Na rynku znaleźć można…
Podesty ruchome są jednym z podstawowych urządzeń wykorzystywanych przy pracach na wysokościach. Umożliwiają przygotowanie wygodnego…
Urząd Dozoru Technicznego (UDT) to specjalna instytucja państwowa, która zajmuje się bezpieczeństwem urządzeń transportu bliskiego…
Żurawie wieżowe to dźwignice zaliczane do największych maszyn transportowych, które wykorzystywane są w budownictwie. Urządzenia…
Suwnice to dźwignice pracujące w ruchu przerywanym. Urządzenie zbudowane jest z konstrukcji nośnej, mostu oraz…