Codzienna eksploatacja żurawi wieżowych na placach budów, w zakładach przemysłowych, czy w branży logistycznej może wiązać się z koniecznością pracy operatorów żurawi w niekoniecznie sprzyjających warunkach. Ograniczają one wydajność i efektywność pracy, a także znacząco wpływają na bezpieczeństwo zarówno operatorów, jak i najbliższego otoczenia żurawi.
W artykule kategoryzujemy, wyjaśniamy i prezentujemy rekomendacje dotyczące eksploatowania żurawi w specyficznym środowisku. Niesprzyjającymi warunkami można określić pracę żurawi w warunkach kolizyjnych, a także eksploatację w niekorzystnych warunkach atmosferycznych.
Do najczęstszych problematycznych sytuacji, które mogą wystąpić na placu budowy lub w innych miejscach pracy żurawi zalicza się kilka scenariuszy. Pierwszym z nich jest możliwość kolizji żurawia z budynkiem, gdy ten znajduje się w zasięgu pracy wysięgnika. Innym scenariuszem jest możliwość kolizji haków i lin żurawi lub ładunków z wysięgnikiem innego urządzenia dźwigowego. Trzecim możliwym scenariuszem jest nachodzenie na siebie obszarów pracy różnych żurawi, a w konsekwencji możliwość kolizji pomiędzy elementami poszczególnych żurawi.
Niemożliwe jest precyzyjne przewidzenie warunków, w jakich będzie pracował żuraw, dlatego też producenci oraz organy legislacyjne nie są w stanie w pełni określić zagrożeń, jakie mogą wystąpić podczas kolizji żurawi.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 października 2009 r. w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie eksploatacji niektórych urządzeń transportu bliskiego, praca żurawi wieżowych w warunkach kolizyjnych musi być zatwierdzona przez lokalną jednostkę UDT na mocy przedłożonych odpowiednich informacji dotyczących eksploatacji żurawia.
Jedynie odpowiednie środki techniczne i organizacyjne podczas planowania pracy żurawi są w stanie zmarginalizować lub całkowicie wyeliminować ryzyko kolizji. Planowanie bezpiecznej i bezkolizyjnej pracy wielu żurawi na placach budów leży w gestii przede wszystkim kierownika budowy oraz operatorów żurawi wieżowych.
Znaczącą pomocą w planowaniu może okazać się szkic sytuacyjny, który prezentuje lokalizację żurawi, obszar ich pracy oraz możliwe miejsca i elementy kolizyjne. Poza tym szkic sytuacyjny prezentujący proces transportu pionowego powinien być połączony z planem zagospodarowania terenu i uwzględniać wszelkie strefy niebezpieczne. Każdy operator, hakowy i sygnalista powinien zapoznać się ze szkicem sytuacyjnym oraz zwracać szczególną uwagę na warunki kolizyjne.
Do działań mających na celu odpowiednie zorganizowanie pracy w warunkach kolizyjnych – poza stworzeniem szkicu sytuacyjnego – zalicza się:
Niesprzyjające warunki pogodowe to kolejny – po wystąpieniu kolizji i pracy w strefach niebezpiecznych – czynnik zagrażający bezpieczeństwu pracy żurawia. Przepisy BHP w obecnym brzmieniu zabraniają pracy żurawia przy niedostatecznej widoczności oraz przy złej pogodzie.
Zgodnie z nową wykładnią prawa żurawie wieżowe przy wielkowymiarowej pracy mogą pracować przy wietrze o prędkości w porywach nieprzekraczającej 10 m/s. W przypadku pozostałych prac eksploatacja żurawia jest możliwa, gdy prędkość wiatru w porywach nie przekracza 15 m/s, chyba że producent żurawia określił w dokumentacji inne dopuszczalne prędkości wiatru i jego porywów.
Zabronione jest również wykonywanie prac w trakcie wyładowań atmosferycznych lub przy zbyt niskiej temperaturze. W zależności od producenta żurawi dopuszczalne ujemne temperatury oscylują w okolicy -15o do – 25o.
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
NOWE PRZEPISY BHP PRZY OBSŁUDZE ŻURAWI
JAK WYGLĄDA KURS NA OPERATORA ŻURAWI WIEŻOWYCH
Małe ładowarki teleskopowe mają wiele możliwości, pozwalają na łączenie kilku funkcji. To urządzenia wielozadaniowe, które…
Wózki widłowe są nieodłącznym wyposażeniem każdego składu budowlanego, magazynu, hurtowni itp. Na rynku znaleźć można…
Podesty ruchome są jednym z podstawowych urządzeń wykorzystywanych przy pracach na wysokościach. Umożliwiają przygotowanie wygodnego…
Urząd Dozoru Technicznego (UDT) to specjalna instytucja państwowa, która zajmuje się bezpieczeństwem urządzeń transportu bliskiego…
Żurawie wieżowe to dźwignice zaliczane do największych maszyn transportowych, które wykorzystywane są w budownictwie. Urządzenia…
Suwnice to dźwignice pracujące w ruchu przerywanym. Urządzenie zbudowane jest z konstrukcji nośnej, mostu oraz…