Wózki widłowe to urządzenia o szerokim zakresie zastosowań. Najczęściej są niezbędne w firmach produkcyjnych, transportowych, logistycznych oraz magazynach i portach. Dzięki takim urządzeniom możliwy jest transport ładunków o dużej masie na niewielkie odległości. Wózek widłowy może być wyposażony w dodatkowy osprzęt, dzięki czemu może być używany do odśnieżania, ważenia, podnoszenia ludzi oraz sortowania warzyw i owoców. Większość z tych urządzeń podlega pod dozór techniczny i musi być regularnie serwisowana.
Wózek jezdniowy podnośnikowy z mechanicznym napędem podnoszenia to urządzenie z przymocowaną platformą, widłami lub innym osprzętem do manipulowania ładunkami. Przystosowany jest do takich czynności jak podnoszenie ładunku na wysokość umożliwiającą składowanie, przewożenie i układanie w określony miejscu.
Wózki jezdniowe nieposiadające mechanizmu podnoszenia (pchające, ciągnikowe) nie podlegają przepisom o dozorze technicznym. Napęd mechaniczny w tych urządzeniach może być spalinowy, elektryczny, gazowy lub hydrauliczny. Wszystkie wózki widłowe jezdniowe podnośnikowe z mechanicznym napędem podnoszenia ładunku podlegają dozorowi technicznemu i są kontrolowane przez organy takie jak Urząd Dozoru Technicznego (UDT), Transportowy Dozór Techniczny (TDT) lub Wojskowy Dozór Techniczny (WDT).
Jednym z obowiązków właściciela wózków widłowych jest rejestracja, prowadzenie dokumentacji oraz regularne przeglądy konserwacyjne tych urządzeń. Wózki widłowe to urządzenia transportu bliskiego (UTB) i muszą posiadać badanie odbiorcze oraz okresowe wykonane przez UDT, TDT lub WDT.
Przeglądy oraz badania techniczne wózków widłowych są niezbędne ze względów prawnych, a także dla bezpieczeństwa pracowników i operatora. Każde badanie techniczne powinno być przeprowadzone w terminie, który jest wskazany w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego.
Wyróżnia się różne rodzaje przeglądów wózków widłowych.
Przed rozpoczęciem pracy obowiązkiem operatora jest sprawdzenie wózka widłowego i zgłoszenie przełożonemu usterek, jeśli takie zostaną wykryte. Podstawą takiego przeglądu jest sprawdzenie opon pod kątem uszkodzeń oraz stopnia ich napompowania. Operator musi także zwrócić uwagę na takie kwestie jak ewentualne pęknięcia i uszkodzenia mechaniczne konstrukcji, stan wideł i łańcucha, kontrolę płynów eksploatacyjnych oraz stan i naładowanie akumulatorów. Wszystkie zebrane informacje powinny być odnotowane w książce operatora.
Wykonywany jest przez konserwatora, pod warunkiem że ma on uprawnienia do konserwacji urządzeń tego typu. Przeglądy takie umożliwiają wykrycie różnego rodzaju usterek lub awarii urządzenia. Przeglądy konserwacyjne muszą zostać odnotowane w książce konserwacji. Wykryte usterki i awarie muszą być naprawione przed dopuszczeniem wózka widłowego do użytku.
Dokonywane jest przez inspektora Urzędu Dozoru Technicznego. Podczas badania skontrolowany zostaje stan techniczny wózka, co powoduje przedłużenie lub cofnięcie zezwolenia na eksploatację urządzenia. W trakcie badania sprawdzany jest dziennik konserwacji pojazdu, księga rewizyjna oraz protokoły pomiarów elektrycznych.
Badanie doraźney może mieć charakter eksploatacyjny, powypadkowy lub poawaryjny. Badania te są wymagane po wykonaniu modernizacji lub naprawy urządzenia oraz po wymianie istotnego elementu pojazdu. Dodatkowo kontrola taka musi zostać przeprowadzona po awarii lub wypadku w celu określenia stanu techniczny maszyny przed dopuszczeniem jej do ponownego użytku.
Dobry stan techniczny wózka widłowego jest warunkiem bezpiecznej pracy. To niezwykle istotne ze względu na sposób wykorzystania urządzenia. Awaria wózka widłowego może stanowić potencjalne zagrożenie dla operatora, jak i dla osób pracujących w jego pobliżu. Przewożony lub podnoszony do góry ładunek jest często ciężki, a jego upadek lub przemieszczenie jest niebezpieczne dla innych pracowników. Dodatkowo uszkodzenia mechaniczne wózka mogą prowadzić do strat wynikających ze zniszczenia przewożonego towaru.
W wózkach widłowych awarie mogą być zauważone wcześniej niż w przypadku użytkowania innych urządzeń. Wynika to z obowiązkowych procedur związanych z codzienną obsługą wózków oraz wymaganymi przeglądami codziennymi i okresowymi, oraz badaniami. Duże znaczenie mają również zalecenia producenta i wyczerpujący się resurs.
Prawidłowe użytkowanie wózka widłowego ma również duże znaczenie dla ryzyka wystąpienia uszkodzeń. Przestrzeganie zasad związanych z bezpiecznym użytkowaniem urządzenia, czyli podnoszenie ładunku o masie dostosowanej do parametrów wózka, ostrożna jazda po trudnym terenie oraz unikanie nadmiernych pochyłości przy korzystaniu z wózka na zewnątrz to istotne zasady sprzyjające unikaniu awarii. Niestety, konserwacja i właściwe traktowanie urządzenie nie jest w stanie zapobiec zużyciu poszczególnych elementów wózka oraz problemom związanym ze zmęczeniem i wadami materiału, z jakiego są zrobione jego części.
Najczęstsze usterki wózków widłowych to:
Wózki widłowe to urządzenia, które mogą służyć firmie przez wiele lat, jednak wymagają odpowiedniej eksploatacji. Niezwykle istotna jest systematyczna kontrola pojazdu, przeglądy oraz badania techniczne. Dodatkowo należy pamiętać o serwisowaniu urządzenia i wymianie uszkodzonych elementów. Najczęstsze usterki wózków widłowych to uszkodzenia mechaniczne w układzie hydraulicznym, sterowniczym, hamulcowym oraz awarie silnika.
Małe ładowarki teleskopowe mają wiele możliwości, pozwalają na łączenie kilku funkcji. To urządzenia wielozadaniowe, które…
Wózki widłowe są nieodłącznym wyposażeniem każdego składu budowlanego, magazynu, hurtowni itp. Na rynku znaleźć można…
Podesty ruchome są jednym z podstawowych urządzeń wykorzystywanych przy pracach na wysokościach. Umożliwiają przygotowanie wygodnego…
Urząd Dozoru Technicznego (UDT) to specjalna instytucja państwowa, która zajmuje się bezpieczeństwem urządzeń transportu bliskiego…
Żurawie wieżowe to dźwignice zaliczane do największych maszyn transportowych, które wykorzystywane są w budownictwie. Urządzenia…
Suwnice to dźwignice pracujące w ruchu przerywanym. Urządzenie zbudowane jest z konstrukcji nośnej, mostu oraz…