Rozporządzenie Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 30 października 2018 r. w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie eksploatacji, napraw i modernizacji urządzeń transportu bliskiego (dostępne w Dzienniku Ustaw 2018 poz. 2176) określa, jak często należy wykonywać przeglądy konserwacyjne i nakłada obowiązek konserwacji urządzeń transportu bliskiego, czyli UTB.
Zgodnie z rozporządzeniem urządzenia transportu bliskiego obejmują:
Wszystkie powyżej wymienione maszyny wymagają regularnych przeglądów konserwacyjnych. To jak często takie przeglądy należy wykonywać, określone jest w instrukcji eksploatacji dostarczonej przez producenta, a w przypadku braku takich informacji, przegląd wykonywany jest zgodnie z okresami podanymi w załączniku nr 2 do wspomnianego na wstępie rozporządzenia.
Według rozporządzenia wykonywane są one w zależności od rodzaju urządzeń co 30 dni, 60 dni, 90 dni lub 180 dni. Przykładowo: wciągniki i wciągarki oraz suwnice z napędem ręcznym wymagają przeglądu konserwacyjnego jedynie co 90 dni, podczas gdy podesty ruchome w większości potrzebują go co 30 dni. Żurawie w zależności od typu 30 dni (żurawie samojezdne, wieżowe i szynowe), 60 (żurawie przenośne i przewoźne, stacjonarne), albo nawet rzadziej (z całkowitym napędem ręcznym). Co 30 dni należy też dokonywać konserwacji i czynności pomiarowych w przypadku urządzeń dla osób niepełnosprawnych (np. wind przy schodach). Tak samo schody i chodniki ruchome w galeriach handlowych wymagają konserwacji co 30 dni.
Przegląd dokonywany jest przez konserwatora z uprawnieniami konserwacyjnymi UDT. Sprawdza on stan techniczny mechanizmów, układów bezpieczeństwa, mocowań, elementów nośnych, sygnalizacji, oznakowania i wszystkich podzespołów maszyny. W przypadku urządzeń technicznych sterowanych elektrycznie UDT wymaga również kontroli rezystancji obwodów elektrycznych i uziemień.
Konserwator dokonuje napraw bieżących usterek. Każdą wykonaną czynność i wszystkie zarejestrowane nieprawidłowości wpisuje w dziennik konserwacji. Jest to dokument niezbędny podczas badania okresowego wykonywanego przez inspektora UDT. Podczas takiego badania należy przedstawić dozorowi technicznemu resurs wraz z dziennikiem konserwacji i instrukcją eksploatacji urządzenia. Możliwe jest także, że podczas konserwacji koniecznie będzie podjęcie decyzji o chwilowym wstrzymaniu eksploatacji urządzenia, w związku z jego stanem technicznym i podjęcie większych napraw. Wszystko to jednak ma na celu jak największe bezpieczeństwo osób je obsługujących i spełnienie wymogów stawianych przez prawo pracy.
Nasi wykwalifikowani konserwatorzy UTD zajmą się dla Was takimi przeglądami konserwacyjnymi. Mamy ponad dwudziestoletnią praktykę w użytkowaniu, badaniu i konserwacjach wszelkiego rodzaju maszyn UTB. Jeżeli interesuje Was szczegółowa oferta takich badań lub podjęcie stałej współpracy z naszą firmą, zapraszamy do bezpośredniego kontaktu. Razem zadbamy o bezpieczeństwo Waszych pracowników i bezproblemowe przeglądy UDT.
Jednym z kluczowych elementów przy budowie dachu w budynkach jedno- i wielorodzinnych jest wykorzystanie odpowiedniego…
Uprawnienia do obsługi HDS oraz uprawnienia hakowe to dwa odrębne pojęcia, choć często są mylone…
Żurawie wieżowe to niezbędne urządzenia przy różnego typu projektach budowlanych, które wpływają na szybkość i…
Deweloperzy na co dzień stają przed wyzwaniem wyboru i użycia maszyn budowlanych, które nie tylko…
Wybór odpowiedniej suwnicy to kluczowa decyzja dla każdego zakładu przemysłowego, budowlanego czy logistycznego. Od właściwego…
Zawód konserwatora UTB (Urządzeń Transportu Bliskiego) to profesja wymagająca nie tylko wiedzy technicznej, ale również…