Żurawie budowlane są urządzeniami transportu bliskiego wykorzystywanymi do pionowego transportu – zarówno ludzi, jak i ciężkich ładunków. Dźwigi znajdują zastosowanie w wielu branżach i sektorach gospodarczych, m.in.: w branży budowlanej, przemyśle, branży TSL czy w sektorze kolejowym.
Wedle analiz opracowanych przez Urząd Dozoru Technicznego z 2015 roku wynika, że aż 90 proc. niebezpiecznych zdarzeń oraz wypadków dotyczących eksploatacji dźwigów budowlanych spowodowanych jest przez czynnik ludzki. Związane jest to z nieprzestrzeganiem zasad BHP oraz instrukcji i protokołów, a także nieprawidłowej organizacji pracy.
Pracodawcy z reguły dostosowują urządzenia do wymogów bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie użytkowania żurawi przez pracowników na podstawie 3 rozdziału rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 30 października 2002 r. w sprawie minimalnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie użytkowania maszyn przez pracowników podczas pracy – Dz. U. Nr 191, poz. 1596, ze zm.
Zdecydowanie częściej wypadki i nieszczęśliwe zdarzenia są powodem niewłaściwej eksploatacji urządzeń technicznych przez operatorów.
Operatorzy zobligowani są do wykonywania obowiązków pracowniczych zgodnie z instrukcją eksploatacji, która dołączana jest do urządzenia przez producenta, a także ze stanowiskową instrukcją obsługi, jeżeli jest ona wymagana przez przepisy UDT.
Dokumentacja zawierająca instrukcje i procedury powinna być umieszczona w zasięgu ręki operatora, dzięki czemu zawsze w razie niepewności powinien on do niej sięgnąć i zapoznać się z zaleceniami dotyczącymi obsługi urządzenia. Nieprzestrzeganie instrukcji eksploatacji oraz przepisów BHP stanowi jedno z największych przewinień przeciw bezpieczeństwu pracy na stanowisku operatora i może skutkować uszkodzeniem żurawia lub jego otoczenia, a także wypadkami ze skutkiem śmiertelnym.
Przed rozpoczęciem pracy operator zawsze powinien upewnić się, że żuraw został dopuszczony do ruchu przez UDT, a także czy na jego wyposażeniu znajduje się niezbędna dokumentacja zawierająca instrukcję stanowiskową i eksploatacyjną. Operator powinien również zweryfikować, czy przeglądy zrealizowano niezbędne przeglądy konserwacyjne żurawia i dokonać oceny ogólnego stanu technicznego urządzenia. Podczas przeglądu należy sprawdzić: mechanizm podnoszenia, zmiany wysięgu i jazdy, element jezdne i sterownicze, sygnalizację, stan oraz dobór zawiesi, oświetlenie, panel sterowniczy, a także elementy zapewniające stateczność urządzeniu. Wyniki przeglądu należy zanotować w dokumentacji eksploatacyjnej. Wszelkie nieprawidłowości powinny być zgłoszone pracodawcy, a praca powinna zostać wstrzymana.
Operator przed rozpoczęciem pracy powinien uzyskać od przełożonego informacje dotyczące parametrów przenoszonych ładunków oraz miejsca ich podnoszenia i składowania. Operator, hakowy i sygnalista powinni dysponować instrukcjami stanowiskowymi kompleksowo określającymi obowiązki i potencjalne zagrożenia dotyczące eksploatacji żurawia.
Rozpoczęcie pracy przez operatora powinno być poprzedzone rozpoznaniem, w którego zakres wchodzi zweryfikowanie: obszaru działania żurawia, wytypowanie miejsc, w których może dojść do zagrożenia bezpieczeństwa oraz odpowiednie wygrodzenie tych miejsc z obszaru pracy.
Podnoszenie oraz podnoszenie ładunków powinno odbywać się niezwykle ostrożnie, dokładnie i powoli. Operator nie może opuszczać stanowiska pracy, dopóki ładunek jest zawieszony na żurawi. Jeżeli operator nie może liczyć na dobrą widoczność i doświetlenie obszaru roboczego, wówczas zobligowany jest do korzystania z pomocy sygnalisty.
Niedopuszczalne jest przenoszenie ładunków nad ludźmi. Ładunki zawsze muszą być przenoszone powoli i w taki sposób, by nie dopuścić do kołysania się ładunku, co może zagrozić utratą stateczności żurawia. Największe niebezpieczeństwo rozkołysania dotyczy długich ładunków.
Operator powinien również mieć na względzie warunki atmosferyczne, które w znaczący sposób wpływają na specyfikę i bezpieczeństwo pracy. Osoba obsługująca dźwig powinna usuwać oblodzenie na podestach, drabinie, schodach, uchwytach oraz barierkach, a także uwzględniać podczas pracy porywisty wiatr. Operator powinien zweryfikować, do jakich prędkości wiatru można użytkować żuraw, a także zabezpieczyć dźwig przed podmuchami wiatru po zakończeniu pracy.
Przed zakończeniem pracy operator powinien zabezpieczyć żuraw przed dostępem niepowołanych osób. Zabezpieczenie żurawi przejezdnych i przenośnych należy wykonać w pozycji transportowej zgodnie z instrukcją producenta. Szczególnie istotne jest zabezpieczenie wysięgnika przed obracaniem się podczas jazdy.
Urząd Dozoru Technicznego opublikował najczęściej identyfikowane zagrożenia wynikające z nieprzestrzegania wymagań rozdziału 3 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 30 października 2002 r. w sprawie minimalnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie użytkowania maszyn przez pracowników podczas pracy (Dz.U. nr 191, poz. 1596, ze zm.). Zalicza się do nich m.in.:
Chcesz dowiedzieć się więcej o pracy operatora? Zapisz się na nasz kurs i zacznij pracę w zawodzie!
Małe ładowarki teleskopowe mają wiele możliwości, pozwalają na łączenie kilku funkcji. To urządzenia wielozadaniowe, które…
Wózki widłowe są nieodłącznym wyposażeniem każdego składu budowlanego, magazynu, hurtowni itp. Na rynku znaleźć można…
Podesty ruchome są jednym z podstawowych urządzeń wykorzystywanych przy pracach na wysokościach. Umożliwiają przygotowanie wygodnego…
Urząd Dozoru Technicznego (UDT) to specjalna instytucja państwowa, która zajmuje się bezpieczeństwem urządzeń transportu bliskiego…
Żurawie wieżowe to dźwignice zaliczane do największych maszyn transportowych, które wykorzystywane są w budownictwie. Urządzenia…
Suwnice to dźwignice pracujące w ruchu przerywanym. Urządzenie zbudowane jest z konstrukcji nośnej, mostu oraz…