Dźwignice, jakimi są żurawie to urządzenia transportu bliskiego, które mimo zróżnicowanej konstrukcji i parametrów łączy nadrzędna funkcja – możliwość transportowania pionowego ciężkich ładunków. Żurawie podlegają dozorowi technicznemu i muszą być użytkowane zgodnie z instrukcją eksploatacji oraz wymogami UDT. Konieczny jest również regularny przegląd konserwacyjny żurawia. W artykule prezentujemy prawne warunki eksploatacji żurawi, a także wskazujemy terminy przeglądów konserwacyjnych tych dźwignic.
Urząd Transportu Bliskiego dozoruje żurawie zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 2012 roku w sprawie rodzajów urządzeń technicznych podlegających dozorowi technicznemu (Dz. U. 2012 poz. 1468). Realizowanie dozoru technicznego i konserwacji żurawi oraz innych tego typu dźwignic reguluje Rozporządzenie Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 30 października 2018 r. w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie eksploatacji, napraw i modernizacji urządzeń transportu bliskiego.
Dz.U. 2018 poz. 2176
Dozór techniczny uproszczony stosuje się w przypadku UTB o udźwigu do 250 kg, z wyłączeniem dźwigów oraz urządzeń do przemieszczania osób
Dozorowi technicznemu ograniczonemu podlegają również żurawie stacjonarne i żurawie przewoźne inne niż szybkomontujące. Podobnie z żurawiami przenośnymi o udźwigu do 3200 kg. Żurawie objęte dozorem technicznym uproszczonym kontrolowane są badaniami doraźnymi kontrolnymi co trzy lata.
Żurawie samojezdne, wieżowe, szynowe, szybkomontujące oraz żurawie przenośne o udźwigu powyżej 3200 kg podlegają pełnemu dozorowi technicznemu. W przypadku dźwignic objętych pełnym dozorem technicznym przeprowadza się pełne coroczne badania okresowe, badania odbiorcze w warunkach gotowości do pracy, a także zaświadczenia kwalifikacyjne operatorów i osób konserwujących.
Rozporządzenie Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 30 października 2018 r. w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie eksploatacji, napraw i modernizacji urządzeń transportu bliskiego.
Dz.U. 2018 poz. 2176
Przegląd konserwacyjny żurawia z napędem ręcznym musi odbywać się co 90 dni. Żurawie przenośne i przewoźne inne niż szybkomontujące oraz stacjonarne kontrolowane są co 60 dni. W przypadku konserwacji żurawi samojezdnych, wieżowych, szybkomontujących, przewoźnych i szynowych przeglądy powinny odbywać się co 30 dni.
W trakcie eksploatacji żurawi podlegających dozorowi technicznemu przeprowadza się trzy rodzaje badań: okresowe, eksploatacyjne oraz powypadkowe lub poawaryjne.
Badania okresowe przeprowadzane są w przypadku urządzeń objętych pełną formą dozoru technicznego zgodnie z terminami określonymi dla poszczególnych rodzajów żurawi. Badania tego typu realizowane są w toku eksploatacji, a podczas badania weryfikowane są następujące aspekty:
Podczas badań okresowych lokalny organ jednostki Urzędu Dozoru Technicznego sprawdza zaświadczenia kwalifikacyjne konserwujących i operatorów dźwignicy, protokoły pomiarów elektrycznych, a także księgę rewizyjną i dziennik konserwacji urządzenia.
Zakres oraz formę przeprowadzania doraźnych badań eksploatacyjnych określa lokalna jednostka Urzędu Dozoru Technicznego zależnie od okoliczności, które uzasadniają jego przeprowadzenie. Okolicznościami tymi są: wymiany elementów technicznych, modernizacja lub naprawa żurawia albo jego montaż w nowej lokalizacji.
Celem doraźnego badania eksploatacyjnego jest potwierdzenie, że naprawy, modernizacje i montaż żurawia w nowym miejscu nie wpływają na jego bezpieczną eksploatację. Doraźne badania eksploatacyjne przeprowadzane są na pisemny wniosek eksploatującego i mogą zostać zlecone w przypadku:
Doraźne badania eksploatacyjne wymagają przeprowadzenia prób z przeciążeniem lub prób równoważnych, przeprowadzenia prób funkcjonowania urządzenia w danej wersji montażowej z obciążeniem, a także prawidłowości zainstalowania urządzenia zgodnie z instrukcją eksploatacji.
Ten rodzaj badań przeprowadzany jest w przypadku uszkodzenia urządzenia lub nieszczęśliwego wypadku, do którego doprowadziła eksploatacja urządzenia. Celem badań powypadkowych i poawaryjnych jest ustalenie przyczyn zdarzenia oraz wyciągnięcie stosownych wniosków. Badanie to przeprowadzane jest przez lokalny organ UDT po uzyskaniu zawiadomienia o powstaniu niebezpiecznej sytuacji lub awarii.
Małe ładowarki teleskopowe mają wiele możliwości, pozwalają na łączenie kilku funkcji. To urządzenia wielozadaniowe, które…
Wózki widłowe są nieodłącznym wyposażeniem każdego składu budowlanego, magazynu, hurtowni itp. Na rynku znaleźć można…
Podesty ruchome są jednym z podstawowych urządzeń wykorzystywanych przy pracach na wysokościach. Umożliwiają przygotowanie wygodnego…
Urząd Dozoru Technicznego (UDT) to specjalna instytucja państwowa, która zajmuje się bezpieczeństwem urządzeń transportu bliskiego…
Żurawie wieżowe to dźwignice zaliczane do największych maszyn transportowych, które wykorzystywane są w budownictwie. Urządzenia…
Suwnice to dźwignice pracujące w ruchu przerywanym. Urządzenie zbudowane jest z konstrukcji nośnej, mostu oraz…