Windy załadowcze – zwane również podestami ruchomymi załadowczymi – to powszechnie stosowane platformy wykorzystywane w samochodach dostawczych i ciężarowych. Czym są, jakiemu rodzajowi dozoru i badań technicznych podlegają?
Zgodnie z definicją, windami załadowczymi nazywane są urządzenia nazywane podestami ruchomymi załadowczymi. Są to specjalne platformy montowane do podwozia aut ciężarowych. Windy załadowcze wykorzystywane są do podnoszenia ładunków podczas rozładunku i załadunku samochodów dostawczych. Najczęściej windy te wyposażone są w napęd hydrauliczny.
Wszystkie windy załadowcze podlegają dozorowi technicznemu. W przypadku podestów ruchomych załadowczych o udźwigu do 250 kg, które nie są przeznaczone do transportu osób, stosuje się uproszczoną formę dozoru technicznego. W przypadku pozostałych wind załadowczych stosowana jest ograniczona forma dozoru technicznego.
Windy załadowcze mogą zostać legalnie dopuszczone do eksploatacji wyłącznie wtedy, gdy zostaną zarejestrowane w lokalnej jednostce UDT, a eksploatujący uzyska pozytywną decyzję pozwalającą na eksploatację urządzenia.
Aby uzyskać zezwolenie na użytkowanie podestów ruchomych załadowczych, eksploatujący musi złożyć wniosek o przeprowadzenie badania odbiorczego. W trakcie badania inspektor UDT wskazany przez lokalną jednostkę Urzędu Dozoru Technicznego wykonuje dokładne badanie stanu technicznego oraz dokumentacji windy załadowczej. Podczas badania kontrolowana jest prawidłowość i kompletność dokumentacji, identyfikowany jest stan techniczny urządzenia oraz prawidłowość jego oznakowania, a także weryfikowana jest zgodność wyposażenia windy załadowczej z wyposażeniem wskazanym w dokumentacji.
Podczas inspekcji przeprowadzane jest również kompleksowe badanie odbiorcze u eksploatującego. Podczas badania odbiorczego inspektor dokładnie weryfikuje prawidłowość zainstalowania windy załadowczej na podwoziu samochodu ciężarowego oraz przeprowadza próby funkcjonowania windy w zainstalowanej wersji z obciążeniem, które pozwala stwierdzić, że wszelkie mechanizmy ruchome i zabezpieczenia podestu ruchomego załadowczego działają w sposób prawidłowy. W trakcie badania odbiorczego przeprowadzane są także próby z przeciążeniem lub próby równoważne.
Po pozytywnym przeprowadzeniu badania odbiorczego inspektor sporządza protokół, na podstawie którego wydaje decyzję zezwalającą na eksploatację windy załadowczej. Eksploatacja urządzenia może być przeprowadzana wyłącznie w zgodzie z instrukcją eksploatacji dostarczaną przez producenta.
Użytkowana winda załadowcza może być eksploatowana wyłącznie, gdy wyposażona zostanie w stanowiskową instrukcję obsługi. Poza tym eksploatujący zobligowany jest do zapewnienia właściwej konserwacji windy załadowczej zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 21 maja 2019 r. w sprawie sposobu i trybu sprawdzania kwalifikacji wymaganych przy obsłudze i konserwacji urządzeń technicznych oraz sposobu i trybu przedłużania okresu ważności zaświadczeń kwalifikacyjnych.
Przeglądy konserwacyjne muszą być wykonywane zgodnie z terminami wskazanymi w Rozporządzeniu, o ile producent windy załadowczej nie określił innych terminów. Poza tym w trakcie eksploatacji konieczne jest prowadzenie dziennika konserwacji.
Poza badaniem odbiorczym windy załadowcze podlegają doraźnym badaniom kontrolnym, doraźnym eksploatacyjnym oraz doraźnym powypadkowym i doraźnym poawaryjnym. Wszystkie badania przeprowadzane są w obecności eksploatującego lub osoby przez niego upoważnionej, konserwatora i inspektora UDT. Podczas badania eksploatujący zobowiązuje się do zapewnienia prawidłowych warunków pozwalających na przeprowadzenie czynności przez inspektora.
Doraźne badanie kontrolne przeprowadzane jest w trakcie eksploatacji dla wind załadowczych objętych ograniczoną formą dozoru technicznego. Celem doraźnego badania kontrolnego jest wskazanie, czy eksploatujący wdrożył zalecenia zamieszczone w protokole z poprzedniego badania oraz czy w toku eksploatacji nie powstały uszkodzenia lub zmiany, które mogłyby zagrozić bezpieczeństwu użytkowania urządzenia. Poza tym w trakcie badania weryfikowane są oznaczenia windy załadowczej.
Doraźne badanie eksploatacyjne ma na celu zweryfikowanie, czy wykonana modernizacja, naprawa oraz demontaż i ponowny montaż windy załadowczej wykonane zostały poprawnie i nie wpływają na bezpieczne użytkowanie urządzenia.
Doraźne badania powypadkowe i poawaryjne przeprowadzane są po wystąpieniu niebezpiecznego uszkodzenia, awarii lub wypadku windy załadowczej. Celem doraźnego badania powypadkowego i poawaryjnego jest określenie przyczyny wypadku lub awarii oraz wskazanie stanu technicznego wraz z zaleceniami do naprawy windy załadowczej. Doraźne badanie powypadkowe i poawaryjne przeprowadzane jest na wniosek eksploatującego.
Małe ładowarki teleskopowe mają wiele możliwości, pozwalają na łączenie kilku funkcji. To urządzenia wielozadaniowe, które…
Wózki widłowe są nieodłącznym wyposażeniem każdego składu budowlanego, magazynu, hurtowni itp. Na rynku znaleźć można…
Podesty ruchome są jednym z podstawowych urządzeń wykorzystywanych przy pracach na wysokościach. Umożliwiają przygotowanie wygodnego…
Urząd Dozoru Technicznego (UDT) to specjalna instytucja państwowa, która zajmuje się bezpieczeństwem urządzeń transportu bliskiego…
Żurawie wieżowe to dźwignice zaliczane do największych maszyn transportowych, które wykorzystywane są w budownictwie. Urządzenia…
Suwnice to dźwignice pracujące w ruchu przerywanym. Urządzenie zbudowane jest z konstrukcji nośnej, mostu oraz…