Przełom zimy i wiosny to idealny czas na poszerzenie kompetencji z zakresu obsługi maszyn budowlanych. Atrakcyjne warunki rynkowe, chroniczny brak rąk do pracy, a także poprawiające się warunki operatorów żurawi wieżowych przyciągają coraz większą liczbę kandydatów na szkolenia operatorskie. Sprawdź dlaczego warto szkolić się w tym kierunku, jak wygląda praca operatora, a także co się w niej zmieniło w bieżącym roku.
Praca operatorska to ciekawe, perspektywiczne, a przede wszystkim dochodowe zajęcie. Operatorzy żurawi wieżowych mogą liczyć na atrakcyjne zarobki sięgające nawet 3293 zł netto (stan na luty 2019). W związku z tym kurs operatorski to świetna inwestycja, która może zwrócić się już po drugiej wypłacie.
Do korzyści pracy, jaką wykonuje operator żurawi wieżowych, należy zaliczyć również krótkie i stosunkowo proste szkolenie, które może odbyć niemal każda osoba. Szkolenia organizowane przez firmę dźwigową Urbanek trwają od jednego do maksymalnie trzech tygodni. Kursy organizowane są w trybie dziennym, wieczorowym, zaocznym oraz przyśpieszonym – zależnie od preferencji grupy kursantów.
Operatorem żurawia wieżowego może zostać każda osoba, która:
Osoby, które nie dysponują wolną gotówką, którą mogłyby zapłacić za szkolenie operatorskie, mogą skorzystać z korzystnych form finansowania – np. z kredytu lub z dofinansowania unijnego.
Praca operatora żurawia wieżowego opiera się na całym zespole działań, które służą bezpiecznemu przemieszczaniu ładunków w obrębie miejsc robót, środków transportu i składowisk. Przed każdym dniem roboczym operator żurawia zobligowany jest do zapoznania się ze specyfiką robót, terenem robót, a także dokumentacją i stanem obsługiwanego żurawia. Operator weryfikuje poprawność oznaczeń oraz napisów ostrzegawczych, ocenia warunki atmosferyczne, bada miejsce posadowienia żurawia czy określa stan konstrukcji oraz jego elementów roboczych.
Po zajęciu miejsca w kabinie i rozpoczęciu pracy operator manipuluje urządzeniami sterowniczymi żurawia, przemieszczając, podnosząc i opuszczając ładunki, nadzorując parametry pracy żurawia, a także obserwując otoczenie pracy oraz szacując ryzyko kolizji.
Nierzadko operator żurawia wieżowego ma trudności z dokładnym obserwowaniem otoczenia pracy. W związku z tym w pracę żurawia zaangażowany jest także sygnalista, który utrzymując komunikację z operatorem, przekazuje instrukcje dotyczące przemieszczania żurawia. Hakowy z kolei obsługuje hak żurawia, zaczepiając lub odczepiając hak od przemieszczanych ładunków.
Po zakończeniu pracy operator dba o zabezpieczenie stanowiska pracy przed samoczynnym uruchomieniem oraz dostępem osób postronnych. Operator obliguje się do odłożenia ładunków na swoje miejsce, zablokowania układów sterowania i wyłączenia sterowania, a w przypadku wykrycia usterek, operator informuje o nich przełożonych oraz dokonuje wpisu w dzienniku operatora.
Wraz z 16 lutego 2019 roku weszły w życie zapisy określone w Rozporządzeniu Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 22 października 2018 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy obsłudze żurawi wieżowych i szybkomontujacych (Dz. U. Poz. 2147). Nowe obostrzenia poprawiają bezpieczeństwo i higienę pracy przy obsłudze żurawi wieżowych oraz szybkomontujących. Kluczowymi kwestiami rozporządzenia są czynności zabronione na stanowisku operatora. Zgodnie z nowymi przepisami nie można:
Rozporządzenie poprawia również regulacje dotyczące procedur postępowania w przypadku sytuacji niebezpiecznych, a także wymusza prowadzenie książki dyżurów, w której operatorzy zapisują wszystkie zdarzenia, jakie wystąpiły podczas ich pracy.
Ustawodawca zaostrzył również czas pracy operatorów, którzy od lutego nie mogą pracować dłużej niż 8 godzin na dobę, przy czym czas ten określa obowiązki operatorów przed wejściem do kabiny i po zejściu na ziemię.
Warto również zwrócić uwagę na wyposażenie kabiny. Od teraz kabiny żurawi muszą być wyposażone w klimatyzatory i nagrzewnice, które zapewnią operatorowi optymalne warunki temperaturowe. Żurawie o wysokości powyżej 80 metrów muszą być również wyposażone w windy lub inne drogi, które ułatwiają dotarcie operatora na stanowisko pracy.
Małe ładowarki teleskopowe mają wiele możliwości, pozwalają na łączenie kilku funkcji. To urządzenia wielozadaniowe, które…
Wózki widłowe są nieodłącznym wyposażeniem każdego składu budowlanego, magazynu, hurtowni itp. Na rynku znaleźć można…
Podesty ruchome są jednym z podstawowych urządzeń wykorzystywanych przy pracach na wysokościach. Umożliwiają przygotowanie wygodnego…
Urząd Dozoru Technicznego (UDT) to specjalna instytucja państwowa, która zajmuje się bezpieczeństwem urządzeń transportu bliskiego…
Żurawie wieżowe to dźwignice zaliczane do największych maszyn transportowych, które wykorzystywane są w budownictwie. Urządzenia…
Suwnice to dźwignice pracujące w ruchu przerywanym. Urządzenie zbudowane jest z konstrukcji nośnej, mostu oraz…