Wózki widłowe to potoczna nazwa wózków jezdniowych podnośnikowych. Ich zadaniem jest przewożenie ładunków w transporcie bliskim. Można je zobaczyć w wielu zakładach pracy i magazynach. W użyciu są różne rodzaje takich wózków.
Bez wątpienia można zauważyć, że wózki widłowe są jednymi z najbardziej rozpowszechnionych urządzeń transportu bliskiego. Wykorzystuje się je często w magazynach, zakładach pracy, w halach produkcyjnych, a nawet w składach budowlanych i na placach budowy. Warto jednak wiedzieć, że wózek wózkowi nierówny. Na rynku można znaleźć różne rodzaje wózków widłowych. Do tego trzeba mieć odpowiednie uprawnienia, żeby obsługiwać taki wózek.
Poszczególne typy wózków widłowych mogą mieć różną konstrukcję, ale posiadają te same elementy. Każdy wózek ma przede wszystkim maszt, dzięki któremu można podnosić i opuszczać ładunek. Za przemieszczanie ładunku jest także odpowiedzialny łańcuch, widły oraz płyta czołowa. Kolejne elementy wózka widłowego to rama i przeciwwaga. Oczywiście wózek posiada również układ jezdny, napęd, układ hamulcowy.
Wózki widłowe można podzielić ze względu na typ, jak również napęd. Zacznijmy od tej ostatniej klasyfikacji.
Elektryczne wózki widłowe to urządzenia akumulatorowe. Często są używane w halach i magazynach. Idealne do przestrzeni wewnętrznej, ponieważ nie emitują spalin i nie ma zagrożenia zatrucia, a także spełniają wszystkie wymagania dla pojazdów wewnątrz hal. Takie wózki są bardzo zwrotne, można nimi wygodnie manewrować nawet w małych przestrzeniach. Do tego akumulatorowe „widlaki” są bardzo ładowne.
Spalinowe wózki widłowe posiadają silnik wysokoprężny (diesel) na olej napędowy. Ze względu na emisję spalin tego rodzaju wózki widłowe nie mogą być użytkowane w zamkniętych przestrzeniach, a tylko na zewnątrz. Dopiero wózek ze specjalnymi filtrami może pracować w pomieszczeniach zamkniętych, ale pod warunkiem, że jest tam dobra wentylacja.
Gazowe wózki widłowe zasilane są LPG. To tańszy w eksploatacji wariant urządzenia zasilanego silnikiem spalinowym. W tym przypadku wózek jest bardziej ekonomiczny. Wózek zasilany LPG również nie powinien być użytkowany w pomieszczeniach zamkniętych.
Wózki widłowe boczne nazywane bywają także wózkami bocznego załadunku. Najczęściej można je zobaczyć w halach produkcyjnych oraz w zakładach przemysłowych, w magazynach wysokiego składowania, w wąskich korytarzach. To wózki idealne do transportowania bardzo długich ładunków, a także tzw. kłopotliwych. W wózkach bocznych widły są zamontowane prostopadle do stanowiska operatora, a do tego urządzenie posiada przeciwwagę zapewniającą stabilność. Wózki boczne mogą być jednostronne lub dwustronne.
Wózki podnośnikowe czołowe to urządzenia pozwalające podnieść ładunek z przodu wózka. Waga podnoszonego ładunku może odpowiadać wadze samego wózka. Natomiast w wariancie terenowym tych wózków do podnoszenia używane są widły albo inny osprzęt. Można jeszcze wyróżnić wózki podnośnikowe czołowo-boczne, a więc obustronne, mogące przewozić ładunek po lewej i prawej stronie.
Wózki podnośnikowe z masztem wewnętrznym występują w kilku typach. W wersji z masztem wewnętrznym nieobejmującym ładunku wózek może mieć wysuwany maszt. Tutaj ładunek jest podnoszony na widłach, które wsuwane są między dwoma ramionami jezdnymi. Dzięki temu wózek nie traci stabilności. Taka konstrukcja pozwala na różnego rodzaju prace, np. wysunięcie samej karetki z widłami, maszt może poruszać się wzdłuż prowadnic. Drugi typ to wózek widłowy z masztem wewnętrznym obejmującym ładunek. W tym przypadku maszt się nie wysuwa. Tutaj zęby wideł znajdują się poza ramionami jezdnymi. Można jeszcze wyróżnić w tej kategorii platformowe wózki z masztem wewnętrznym.
Wózki podnośnikowe bramowe przewożą ładunek, chwytając go za pomocą ramy, która jest w kształcie bramy (ładunek jest w jej wnętrzu)
Wózki specjalizowane (kompletacyjne) to wózki jezdniowe podnośnikowe. W tym wariancie operator wózka jest podnoszony razem z ładunkiem. Najczęściej tego typu wózek jest używany w magazynach z wysokimi regałami. Dzięki temu, że operator jest podnoszony, może precyzyjnie umieścić ładunek nawet na najwyższej półce.
Do tego można także wyróżnić wózki widłowe skrętne pozwalające precyzyjnie manewrować w bardzo ciasnych pomieszczeniach. Tutaj maszt jest obracany, a nie wysuwany. Natomiast wózki wielokierunkowe posiadają możliwość niezależnego operowania przednimi i tylnymi kołami, a maszt jest wysuwany. Wózki widłowe podwieszane, mogą być za to, przymocowywane do ciężarówki razem z ładunkiem, ponieważ mają niewielkie rozmiary. W portach przeładunkowych lub stoczniach używane są często wózki widłowe kontenerowe właśnie do transportu dużych kontenerów. Natomiast do transportu substancji grożących wybuchem używa się wózków widłowych antywybuchowych. Takie wózki posiadają specjalne zabezpieczenia, które ograniczają zagrożenie wybuchem.
Wózki widłowe to bardzo popularne urządzenia w transporcie bliskim. Dzięki temu, że dostępne są ich różne typy, można dobrać odpowiedni wózek do danej pracy lub miejsca pracy.
Małe ładowarki teleskopowe mają wiele możliwości, pozwalają na łączenie kilku funkcji. To urządzenia wielozadaniowe, które…
Wózki widłowe są nieodłącznym wyposażeniem każdego składu budowlanego, magazynu, hurtowni itp. Na rynku znaleźć można…
Podesty ruchome są jednym z podstawowych urządzeń wykorzystywanych przy pracach na wysokościach. Umożliwiają przygotowanie wygodnego…
Urząd Dozoru Technicznego (UDT) to specjalna instytucja państwowa, która zajmuje się bezpieczeństwem urządzeń transportu bliskiego…
Żurawie wieżowe to dźwignice zaliczane do największych maszyn transportowych, które wykorzystywane są w budownictwie. Urządzenia…
Suwnice to dźwignice pracujące w ruchu przerywanym. Urządzenie zbudowane jest z konstrukcji nośnej, mostu oraz…