budowa_suwnicy

Budowa suwnicy

Suwnice to niezwykle przydatne urządzenia, które umożliwiają podnoszenie i przemieszczanie ładunków w pionie oraz poziomie. Takie dźwignice można znaleźć w wielu halach produkcyjnych i zakładach pracy. Wyjaśniamy, jak zbudowane są suwnice.

Suwnica sprawdzi się doskonale wszędzie tam, gdzie nie zmieści się dźwig, a różnego rodzaje podnośniki są za słabe. Jako bardzo funkcjonalna dźwignica jest niezwykle popularną częścią infrastruktury transportowej w zakładach pracy. Nie każdy może jednak obsługiwać takie urządzenie. Operator suwnicy musi mieć nie tylko odpowiednie kwalifikacje, ale i uprawnienia UDT. Trzeba zatem ukończyć specjalny kurs na suwnice.

 

Suwnice — czym są?

 

Czym są suwnice? Zaliczamy je do Urządzeń Transportu Bliskiego (UTB). To dźwignice, które pracują w ruchu przerywanym, a nie ciągłym. Konkretny tor jazdy wyznacza ruch takiego urządzenia. Mamy tu konstrukcję nośną w postaci mostu, po której porusza się wciągarka lub wciągnik. W przypadku suwnic ważna jest długość toru jazdy, rozpiętość mostu, wysokość podnoszenia i udźwig.

Można zwracać jeszcze uwagę na prędkość podnoszenia i opuszczania ładunku, a także na prędkość jazdy wciągnika albo wciągarki. Jakie jest zastosowanie suwnic? To niezbędne urządzenia w wielu branżach, a do tego można je dostosować do specyfiki i potrzeb konkretnej firmy. Suwnice zobaczymy zatem i w halach produkcyjnych, portach, i w wielkich magazynach.

 

Podział suwnic

 

Podział suwnic używanych do przenoszenia ładunków wygląda następująco:

  • suwnice pomostowe (suwnice podwieszane lub natorowe) – suwnica pomostowa może być jednodźwigarowa lub dwudźwigarowa;
  • suwnice bramowe — nazywane także suwnicami portalowymi albo wciągarkami bramowymi. Suwnica bramowa to konstrukcja, gdzie część nośna oparta jest na torze z wykorzystaniem podpór;
  • suwnice półbramowe — w tym przypadku tylko jedna strona opiera się na torze jezdnym, a z drugiej strony estakada wspiera konstrukcję;
  • suwnice wspornikowe — nośnik ma kształt wspornika;
  • suwnice kolumnowe — to suwnice pomostowe wyposażone w dodatkową kolumnę;
  • suwnice modułowe — zbudowane z profili modułowych i z podwieszeń przegubowych mocowanych do stropu.

Do tego można stosować podział ze względu na rodzaj napędu na suwnice ręczne, mające napęd elektryczny, ręczno-elektryczne, hydrauliczne i pneumatyczne. Natomiast ze względu na sterowanie wyróżniamy suwnice sterowane zdalnie, sterowane z poziomu roboczego lub z poziomu kabiny oraz suwnice automatyczne.    

 

Konstrukcja nośna suwnicy

 

Jednym z kluczowych elementów budowy suwnic jest konstrukcja nośna. Musi być wytrzymała i sztywna, ponieważ taka konstrukcja jest narażona na skutki obciążeń dynamicznych i statycznych, które pojawiają się w czasie pracy suwnicy. Najważniejsze w konstrukcji nośnej są dźwigary, które montowane są pojedynczo lub parami. W ten sposób powstaje pomost oparty na czołownicach z zestawami kołowymi. Wszystko wykonane jest z mocnej stali uwzględniającej obciążenia pojawiające się w czasie pracy.

 

Mechanizm podnoszenia suwnicy

 

Jednym z istotnych elementów działania suwnicy jest możliwość pionowego podnoszenia ładunków. Dokonuje tego wciągarka lub wciągnik, a niekiedy stosuje się układ wciągarek. W mechanizmach podnoszenia stosowane są albo stalowe liny, albo grube łańcuchy jako cięgno. Niekiedy montowane są wciągarki kolumnowe. Inne elementy mechanizmu podnoszenia to między innymi pierścień prowadzący do prowadzenia liny, zblocze hakowe i hak, silnik napędowy, bęben łańcuchowy, przekładnia zębata w kąpieli olejowej.

 

Mechanizm jazdy suwnicy i wyposażenie dodatkowe

 

Odpowiednie mechanizmy pozwalają na realizację ruchu jazdy suwnicy. Może ona pracować w dwóch prostopadłych kierunkach, co pozwala skutecznie i łatwo obsługiwać cały obszar pracy. Suwnica porusza się po wyznaczonym torze jazdy zaopatrzonym w krzywki i odboje. Mechanizm jazdy obejmuje między innymi koła jezdne, wyłączniki krańcowe, łapy oporowe, zabezpieczenia przeciwwiatrowe.

Warto dodać, że suwnice mogą mieć bardzo bogate wyposażenie wpływające na ich funkcjonalność, ale i zwiększające bezpieczeństwo obsługi. W przypadku tych ostatnich można wymienić różnego rodzaju sygnalizatory, hamulce, ograniczniki, systemy antykolizyjne itp. Natomiast funkcjonalność suwnicy można zwiększyć dzięki odpowiedniemu osprzętowi jak na przykład czerpaki, chwytaki, elektromagnesy itd. 

 

Mechanizm sterowania i zasilania

 

Zasilanie i sterowanie suwnicy może odbywać się w różny sposób przy użyciu instalacji elektrycznej (łącznik zasilania). Szynoprzewód jest montowany wzdłuż toru jazdy suwnicy i zasila w ten sposób odbieraki prądowe (troleje), które znajdują się na suwnicy. Na wózkach kablowych znajdują się giętkie przewody ruchome (firanki kablowe), zasilając wciągnik lub wciągarkę. Natomiast w suwnicach bramowych używa się głównie kablozwijaków. Inne elementy wyposażenia elektrycznego to między innymi łącznik suwnicy, szafka rozdzielcza na moście, szafka sterowniczo-rozdzielcza na wózku jazdy.

Sterowanie suwnicą może być przewodowe lub bezprzewodowe. Używana jest do tego kaseta sterowania, kabina sterownicza lub pulpit sterowniczy.

Wykorzystanie suwnic w różnych branżach jest powszechne. Nic dziwnego, to bardzo funkcjonalne urządzenia. Operator suwnicy musi mieć jednak uprawnienia UDT, żeby obsługiwać taką dźwignicę. Nasza firma organizuje szkolenia dla operatorów suwnic.